ПРЕСРЕЛІЗ

 

Інтерв'ю в.о. начальника Головного управління ДПС

у Сумській області Олексія МАЗУРЕНКА щодо новацій податкового законодавства-2022 

 

За останні роки податкове законодавство України зазнало суттєвих змін. Наприкінці минулого року прийнято ряд нормативних документів, які змінюють правила оподаткування, контролю та ведення діяльності для платників податків.

Про те, які податкові новації чекають у 2022 році поговоримо з виконувачем обов’язків начальника Головного управління ДПС у Сумській області Олексієм МАЗУРЕНКОМ.

- Доброго дня, Олексію Володимировичу.

- Доброго дня.

Почався Новий 2022 рік. Традиційно, в законодавстві України відбувається ряд змін, які так чи інакше впливатимуть на наше життя. Це стосується і податкового законодавства. Змінюється заробітна плата – змінюються податки. Скажіть, які основні цифри цих змін?

- Законом про Держбюджет, який набрав чинності 1 січня 2022 року, встановлено такі основні показники та мінімуми на поточний рік:

  • мінімальна зарплата - у місячному розмірі: з 1 січня — 6500 гривень, з 1 жовтня — 6700 гривень; у погодинному розмірі: з 1 січня — 39,26 гривні, з 1 жовтня — 40,46 гривні ;
  • прожитковий мінімум (для працездатних осіб): з 1 січня –  2481 грн, з 1 липня – 2600 грн, з 1 грудня – 2684 грн.

Зростання мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму впливає на ставки податків для фізосіб-підприємців.

Єдиний соціальний внесок. Збільшення мінімальної зарплати з 1 грудня 2021 року до 6 500 грн позначиться на розмірі ЄСВ, адже ставка його нарахування залишається незмінною – 22%.

Таким чином, з 1 січня 2022 року, як і з грудня 2021 року, мінімальний розмір ЄСВ на місяць становитиме 1 430 грн, а з 1 жовтня він зросте до 1 474 грн.

Максимальний розмір нарахованого ЄСВ (15 "мінімалок") на місяць з 1 грудня збільшений до 21 450 грн, а з 1 жовтня 2022 року він становитиме 22 110 грн.

З грудня 2021 року ФОПи сплачують ЄСВ за себе за четвертий квартал 2021 року до 19 січня 2022 року.

Квартальна сума становитиме 4 070 грн. У податковій декларації за 2021 рік потрібно вказати зміну розміру ЄСВ: із січня до листопада – 1 320 грн, а в грудні – 1 430 грн.

При цьому ФОП подаватиме одну декларацію (про єдиний податок та ЄСВ), а не дві. У її складі буде звіт щодо ЄСВ.

Єдиний податок. Для ФОПів першої групи – максимальний розмір єдиного податку на місяць у 2022 році становитиме 248,1 грн (не більше 10% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня).

Для ФОПів другої групи – 1 300 грн (20% від "мінімалки"), для третьої групи – 5% доходу або 3% доходу та ПДВ.

І про ФОПів, що працюють за загальною системою оподаткування. Їх доходи, отримані протягом календарного року від господарської діяльності, оподатковуються за ставкою 18% ПДФО та 1,5% військового збору від чистого доходу.

 

Олексію Володимировичу, традиційно, з початком нового року стартувала кампанія декларування майнового стану та отриманих доходів. Чи очікують наших громадян податкові нововведення з цього питання?

-     Так, з початку 2022 року стартувала кампанія декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2021 року.

            Статтею 67 Конституції України визначено, що
кожен зобов'язаний сплачувати  податки і збори  в  порядку і
розмірах, встановлених Законом.            Усі громадяни відповідно до порядку, встановленого
законодавством,  щороку  подають до податкових інспекцій за місцем
проживання декларації про свій майновий стан та доходи за  минулий
рік.            Декларування доходів здійснюється громадянами практично в
кожній країні світу, причому в країнах з розвинутою ринковою
економікою подання декларацій практикується вже не одне
десятиліття і є обов'язком кожного громадянина.

Загальне декларування доходів громадян – давня практика, поширена у всьому світі. Проте на відміну від інших країн, де декларація про доходи має значну кількість сторінок, і для її заповнення залучаються
фахівці, в Україні форма декларації дуже проста, з доступними
реквізитами, складається лише з чотирьох сторінок  і заповнити її можна самостійно.

Кампанія декларування як правило триває до 01 травня. Цьогоріч останній робочий день на передодні 01 травня - п'ятниця 29 квітня, відповідно подати декларацію необхідно встигнути до 29 квітня включно.

Декларантам слід звернути увагу на те, що з 1 січня 2022 року введена в дію нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи, затверджена наказом Міністерства фінансів України від  17.12.2020 № 783 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859».

Нова форма декларації передбачає об’єднання звітності з податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а також декларування частини прибутку контрольованої іноземної компанії (далі – КІК).

Форма декларації доповнена новими додатками:

1) ЄСВ 1, ЄСВ 2 та ЄСВ 3 – для платників єдиного внеску самозайнятих осіб (крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування) та осіб, які сплачували добровільні внески, передбачені договором про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування;

2) КІК – для платників, у яких виникає обов’язок декларувати прибутки КІК відповідно до п. 170.13 ст. 170 Податкового кодексу України.

Разом з тим, п. 54 підрозділу Х Перехідних положень Податкового кодексу України встановлені особливості застосування положень про оподаткування прибутку КІК протягом перехідного періоду, а саме: першим звітним (податковим) роком для звіту про КІК є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році).

Отже, за звітний період 2021 рік фізичні особи – платники податку додаток до податкової декларації КІК не заповнюють та не подають.

                   

Протягом 4-го кварталу 2021 року активно проводилася (до речі і проводиться) роз'яснювальна робота щодо одноразового (спеціального) добровільного декларування? Це різні  види декларацій та етапи декларування?

  • Звісно, ці види декларування між собою не пов'язані.

По-перше: одноразове спеціальне – унікальна можливість легалізувати свої активи, набуті протягом минулих років, щорічне – декларування доходів за минулий (тобто зараз за 2021) рік.

По-друге: кампанія добровільного декларування триває один рік. Розпочалася з   01 вересня 2021 року та завершиться 31 серпня 2022 року. Щорічна кампанія триває щорічно з 1 січня до 01 травня.

Але хочу зазначити, що саме слово декларування та саме відповідальність людей щодо cвідомого декларування своїх доходів та сплата податків українцями – вірний шлях до побудови європейського суспільства

            Хочу також зазначити, що сьогодні подання  декларацій громадяни  вже не   сприймають   як незрозумілий  та  недоцільний  крок.  Дедалі  більше їх - свідомих платників - цікавиться податковим законодавством, пов'язаним з
оподаткуванням доходів, метою сплати податків, їх надходженням до
бюджету та використанням.

            Підвищення свідомості  громадян  щодо  подання  декларацій та
сплати податків на добровільній основі дуже помітне.

            Можна навести тисячі  прикладів,  коли  громадяни самостійно подають декларації та сплачують  значні  суми  податку  навіть  у випадках,  якщо інформація про отримані ними доходи до податкового органу не надходила.

Проте поряд із підвищенням свідомості більшості громадян, на
превеликий жаль, є ще й такі, які приховують доходи та ухиляються
від сплати податків - виконання свого громадянського обов'язку. А
у зв'язку з цим постає питання: чому одні, вчасно сплачуючи
податки, тим самим роблять посильний внесок у зміцнення фінансового
стану країни, а інші - нехтують своїми обов'язками перед державою,
попри те, що подекуди останні - заможніші й соціально
більш захищені. Адже чесна сплата податків - це наповнення бюджету
реальними джерелами, що дає змогу своєчасно та в повному обсязі
виплатити працівникам бюджетної сфери, вчителям, лікарям заробітну
плату, студентам - стипендії,  людям  похилого віку - пенсії,
малозахищеним верствам населення - допомогу.

Чи оподатковується тисяча гривень, яку дають вакцинованим і чи потрібно її декларувати?

  • Ні. Декларувати зазначені виплати не потрібно.

Допомога, яка виплачується в рамках Програми «єПідтримка», не оподатковується податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.

Оскільки виплата допомоги здійснюється в рамках бюджетної програми «єПідтримка», а також за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті на відповідний рік, то сума такої допомоги не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, тобто не оподатковується податком на доходи фізичних осіб відповідно до підпункту 165.1.1 пункту 165.1 статті 165 Кодексу і військовим збором згідно з підпунктом 1.7 пункту 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Прикінцеві положення» Кодексу.

 

Дуже болюче для нашого підприємницького середовища питання щодо використання з 01 січня 2022 року ПРРО/РРО. Які новації в цьому напрямі для платників податків?

- Це питання сприймається суспільством як проблемне….Наголошую, саме сприймається! Насправді ж реєстратори не створюють проблеми, а вирішують їх. Хто б ви думали вигадав контрольно-касовий апарат? Може, чиновники? Може, податкова? Аж ніяк. Перший контрольно-касовий апарат вигадав звичайний американський підприємець, власник салону у Дейтоні. Він дивився на пристрій, що розраховував оберти гребного гвинта на пароплаві, і подумав, що подібна річ могла б зупинити шахрайство його співробітників. А в 1883 році запатентував першу модель контрольно-касового апарату. Власне, а в чому проблема встановити касові апарати? Касовий апарат всього-на-всього буде фіксувати цифру фінансового обороту.

Треба зазначити, що історія використання касового апарату триває понад 140 років.

Реєстратор розрахункових операцій (РРО) — термін, який давно закріплено в законодавстві України, тобто це пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів та з приймання готівки для подальшого переказу. Визначення та використання реєстраторів регламентується Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

Мати касові апарати підприємці другої, третьої та четвертої груп повинні з                  1 січня. 

Який штраф передбачено за порушення вимог використання ПРРО/РРО?

- На сьогодні, відповідно до норм чинного законодавства, за невикористання касових апаратів для підприємців передбачений штраф. Першого разу – це 100% вартості проданого товару чи наданої послуги. За кожне наступне вчинене - 150%. Але до кінця карантину, який рішенням уряду продовжений до 31 березня, їх не виписуватимуть.

На кого не поширюється законодавство щодо обов'язкового застосування касових апаратів?

          - Обов’язок використовувати касові апарати не поширюється на платників єдиного податку 1 групи. Тобто тих, хто займаються роздрібною торгівлею на ринках або надають послуги винятково населенню, згідно з переліком, який визначений в постанові кабміну, і які не використовують працю найманих людей.

А щодо застосування РРО на території сіл?

- Уряд  звільнив підприємців, що здійснюють роздрібну торгівлю в селі, від обов’язкового застосування реєстраторів розрахункових операцій. Відповідне рішення було ухвалене 23 грудня, на засіданні Кабінету Міністрів.

Так, згідно з рішенням Уряду від обов’язкового застосування РРО звільняються суб’єкти господарювання, які здійснюють роздрібну торгівлю на території села товарами (крім підакцизних товарів), при умові не перевищення граничного розміру річного обсягу розрахункових операцій (167 розмірів мінімальної заробітної плати).

 

18 грудня минулого року Президент України підписав податковий законопроєкт № 5600 про збалансованість бюджетних надходжень, а саме це   Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» № 1914-ІХ. Яких сфер діяльності він стосується?

- Слід відзначити, що метою прийняття цього закону є забезпечення збалансованості бюджетних надходжень шляхом підвищення ефективності використання економічних ресурсів країни, а також усунення прогалин чинного законодавства.

Зокрема, передбачена індексація ставок деяких податків, зміна підходів до оподаткування ПДВ і акцизним податком тютюнових виробів і рідин для електронних сигарет, пива, а також рентною платою за користування надрами для видобування руд заліза.

Також документ пропонує великим платникам податків враховувати тільки 50% витрат минулих періодів при визначенні податку на прибуток.

Також документ передбачає підвищення окремих ставок екологічного податку, запровадження мінімального податкового зобов’язання як податку з потенційно можливого мінімального доходу з земельної ділянки сільськогосподарського призначення, за винятком, зокрема, ділянок членів дачних та садівничих кооперативів, сільгоспугідь громадян у межах населених пунктів, земель на окупованій території або на лінії розмежування на період проведення ООС.

Крім того, передбачено встановлення для великих платників податків обмеження на перенесення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств минулих років.

Закон також містить норми для врегулювання проблемних питань оподаткування та забезпечення підтримки бізнесу.

 

Які зміни в оподаткуванні податку на доходи фізичних осіб (ПДФО)?

- Звільнено від оподаткування ПДФО дохід у вигляді соціальних послуг, які надаються згідно із Законом України «Про соціальні послуги» надавачами таких послуг.

Також не оподатковується дохід, отриманий платником податку у вигляді підтримки, наданої Фондом Президента України з підтримки освіти, науки та спорту та дохід, отриманий платником ПДФО у вигляді часткової або повної компенсації відсоткових (процентних) ставок, яка виплачується в рамках бюджетної програми «Забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва» та державної програми впровадження фінансово-кредитних механізмів забезпечення громадян житлом на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України, а також суми коштів, отриманих платником податку на безповоротній основі від Фонду розвитку інновацій;

Змінами  також передбачено сплату ПДФО від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії генеруючими установками, які належать фізичним особам - платникам податку до відповідного бюджету за місцезнаходженням  таких установок.

Чи запроваджено законом нові податки в Україні?

- Ні. Законодавством встановлено мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ) –з 01.01.2022 року.  Але, хочу зазначити, що  МПЗ не є новим чи окремим податком. Це механізм, який забезпечує сплату тих податків, які вже встановлені та повинні сплачуватися.

Мета МПЗ – виведення з тіні землі з ухиленням від оподаткування (за оцінками – понад 8 млн га, що обробляється).

 Фактично додаткові податкові зобов’язання виникатимуть у власників і користувачів С/Г ділянок, якщо сума фактично сплачених податків (зборів, платежів), пов’язаних з С/Г ділянкою, включаючи з виробництвом і реалізацією С/Г продукції, та витрат на оренду ділянок, буде меншою за розмір МПЗ.

Мінімальне податкове зобов’язання буде нараховуватися з 1 січня 2022 року всіма власниками землі, на якій нічого не вирощується, так і фермерів чи аграріїв, які обробляють власну чи орендовану землю. З кожного гектару землі треба сплатити певну суму обов’язкових податків, і вона не може бути меншою від цього встановленого державою МПЗ. Якщо ж сільськогосподарські землі знаходяться у межах населених пунктів, у дачних та садових кооперативах – за них не сплачується МПЗ.

Коротко кажучи, за допомогою цього інструменту планується подолати тіньовий ринок обробки сільськогосподарських угідь, коли факт використання земельних ділянок для вирощування сільськогосподарської продукції приховується, а доходи, отримані в результаті продажу такої продукції, не оподатковуються.

МПЗ підлягає зменшенню на вичерпний перелік податкові і зборів (податком на прибуток, ПДФО тощо), сплачених відповідним платником податків упродовж відповідного звітного періоду.

Саме ця обставина дозволяє стверджувати розробникам механізму МПЗ про те, що цей платіж не є новим окремими податком.

Податки від МПЗ будуть розподілені між бюджетами, а саме: до місцевих бюджетів – 60 %, державний бюджет – 25 %  та обласний – 15 %. Розмір мінімального податкового зобов’язання відраховується від НГО і варіюється по роках у розмірі: 2022 рік — 4 % та 2023-й — 5 %.

Важливо, що виключення по сплаті мінімального податкового зобов’язання є тільки для селянського фермерського господарства – 50% пільга. Це господарство  розміром до 20 га.

Реально сплата МПЗ відбудеться лише у травні 2023 року. Саме тоді власники земельних ділянок отримають платіжки від податкової про сплату цього зобов’язання. Фізична особа звільняється від МПЗ, якщо контролюючий орган не вручив ППР у відповідні строки. Згідно із Законом, перший період нарахування МПЗ - 2022 рік. Тобто МПЗ буде нараховуватися у 2023 році за 2022 рік.

 

Які додаткові права надані платникам податків?

- Платникам податків надано такі права:

-  під час перевірок відкрито здійснювати звукозапис, фото-, відео-фіксацію та відповідно використовувати такі записи як підставу для висновків акту перевірки;

-  надавати дозвіл податковим органам про розголошення через Електронний кабінет про себе інформації третім особам, в обсязі, визначеному платником податків.

Крім того, уточнено вимоги до ППР в частині детального розрахунку суми податкових зобов’язань, податкового боргу.

А чи  розширено повноваження контролюючого органу?

  • - Контролюючим органам надано право відкрито застосовувати технічні прилади і засоби аудіо-, фото- і відеофіксації та використовувати таку інформацію під час проведення перевірок. Ця норма, як мною було вже зазначено у відповіді на попереднє питання - таке право стосується і платників податків.

Врегульовані процесуальні питання щодо права контролюючого органу на звернення до суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи, зокрема:

- встановлено як підставу для звернення контролюючого органу до суду несплату платником податків протягом 240 днів податкового боргу;

- визначено підстави для скасування такої заборони: окрім погашення боргу додано  зміну керівника боржника, або у разі початку судових процедур у справах про банкрутство стосовно такого боржника;

- передбачено ведення Реєстру керівників платників податків-боржників для оперативного отримання відповідної інформації платниками податків;

- чітко прописано процедуру прийняття судом відповідного рішення, у тому числі передбачено право на апеляційне оскарження такого рішення.

Законом передбачено також право контролюючого органу щодо надсилання запитів у випадку виявлення фактів, що можуть свідчити про потенційне порушення з обґрунтуванням таких фактів, а також обмежено правом платника податків не надавати інформацію та документи, якщо така інформація документи вже була надана контролюючого органу у минулому.

З метою більш ефективного адміністрування місцевих податків на контролюючий орган покладено обов’язок розкриття інформації органам місцевого самоврядування також і про фізичних осіб боржників (зараз розкривається інформація лише щодо юридичних). Уточнено в профільному законодавстві, що надання інформації про боржників фізичних осіб органам місцевого самоврядування не вважається поширенням персональних даних та розголошенням конфіденційної інформації.

Крім того, контролюючий орган має права на погашення податкового боргу через інкасо у разі наявності заборгованості держави перед платником, з різниці перевищення суми податкового боргу такого платника податків та суми непогашеного зобов’язання держави перед платником податків.

  • Наприкінці нашої бесіди, щоб ви хотіли додати?

- По-перше, дякую за змістовні та важливі питання.

Користуючись нагодою, вважаю за необхідне додатково повідомити про внесення змін до розрахункових рахунків з обліку надходжень до загального фонду державного бюджету на 2022 рік.

Державною казначейською службою України (ЕАП) МФО 899998 згенеровано реквізити бюджетних рахунків для зарахування у 2022 році окремих видів надходжень до загального фонду державного бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами Державної податкової служби України відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 106 «Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджет».

Платники податків Сумської області, скориставшись посиланням https://sumy.tax.gov.ua/byudjetni-rahunki/, можуть детально ознайомитися із бюджетними рахунками та рахунками для сплати єдиного внеску.

Хочу застерегти платників, що кошти, сплачені ними на «старі» бюджетні рахунки, з 1 січня 2022 року не зараховуються Казначейською службою до бюджету, а будуть повертатися платникам як нез'ясовані платежі.

Також хочу акцентувати, що допомогти зорієнтуватися у сучасному податковому законодавстві - одне з найважливіших завдань фахівців Головного управління ДПС у Сумській області.

Питання, які нами сьогодні було обговорено не є вичерпними.

Зміни податкового законодавства більш ширші та стосуються і електронних послуг на території України, і щодо стимулювання розвитку цифрової економіки, і підакцизних товарів (відбулися зміни в оподаткуванні тютюнових виробів та тютюну) і багато інших нововведень.

У цьому контексті надважливим є надання можливості для кожного платника відрізнити правду від міфів. Тому закликаю платників отримувати інформацію з першоджерел на офіційних ресурсах органів влади.

Запевняю, що на Сумщині ми готові до діалогу з бізнесом, готові до зворотної комунікації та будемо всіма можливими шляхами доводити необхідні інформаційні матеріали до платників.

Підписуйтеся на сторінки установи в соціальних мережах:

https://www.facebook.com/TaxUkraine

https://www.facebook.com/tax.sumy

Більш детально знайти необхідну саме в конкретному випадку інформацію платники мають можливість на вебсайті ДПС України та субсайті Головного Управління ДПС у Сумській області.

https://tax.gov.ua/

https://sumy.tax.gov.ua/

Для платників з різних питань податкового напряму працюють відповідні «гарячі лінії». Фахівці не залишають жодного питання без відповіді.

Про застосування РРО/ПРРО та ведення обліку товарних запасів з 1 січня 2022 року

Не зобов’язані застосовувати РРО/ПРРО та вести облік товарних запасів фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку І групи.

Зобов’язані застосовувати РРО/ПРРО, але не зобов’язані вести облік товарних запасів фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку ІІ – ІV груп, якщо  вони  не здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, та напівдорогоцінного каміння, або не є платниками ПДВ.

Тобто із всього загалу фізичних осіб – підприємців – платників єдиного додатку ІІ – ІV груп, обов’язок ведення обліку товарних запасів поширюється лише на платників, які зареєстровані платниками ПДВ або здійснюють реалізацію: технічно-складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту; лікарських засобів, виробів медичного призначення; ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

 

Про розміри ставок єдиного податку з 01.01.2022

Згідно з п. 293.1 ст. 293 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) ставки єдиного податку для платників першої групи встановлюються у відсотках до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня податкового року, другої групиу відсотках до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового  року.

Фіксовані ставки єдиного податку встановлюються сільськими, селищними, міськими радами або радами об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, для фізичних осіб – підприємців, які здійснюють господарську діяльність, залежно від виду господарської діяльності, з розрахунку на календарний місяць: для першої групи платників єдиного податку – не більше 10 відсотків розміру прожиткового мінімуму; для другої групи платників єдиного податку – не більше 20 відсотків розміру мінімальної заробітної плати.

З 01.01.2022 відповідно до статей 7 та 8  Закону України від 02.12.2021 № 1928-ІХ «Про Державний бюджет України на 2022 рік» установлено місячні розміри: прожиткового мінімуму у сумі 2481 грн та заробітної плати – 6500 гривень. Отже, максимальний місячний розмір єдиного податку у 2022 році для ФОП – платників єдиного податку першої групи становить 248,10 грн, для платників єдиного податку другої групи – 1300,0 гривень.

При цьому слід враховувати, що згідно з п. 293.4 ст. 293 ПКУ ставка єдиного податку встановлюється для платників єдиного податку першої – третьої групи у розмірі 15 відсотків: 1) до суми перевищення обсягу доходу, визначеного у підпунктах 1, 2 і 3  п. 291.4 ст. 291 ПКУ; 2) до доходу, отриманого від провадження діяльності, не зазначеної у реєстрі платників єдиного податку, віднесеного до першої або другої групи; 3) до доходу, отриманого при застосуванні іншого способу розрахунків, ніж зазначений у цій главі 1 розділу XIV ПКУ; 4) до доходу, отриманого від здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування; 5) до доходу, від провадження діяльності, яка не передбачена у підпунктах 1 або 2 п. 291.4 ст. 291 ПКУ відповідно.

Викрито факт несплати до бюджету податків

У ході проведення моніторингу Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) та податкової звітності наданої фізичними особами за 2020 рік, виявлено факт не нарахування та несплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору в особливо великих розмірах.

Так, фізична особа, що зареєстрована у місті Суми при проведенні фінансово-господарської діяльності у 2020 році отримала дохід від відчуження корпоративних прав у сумі понад 357 млн гривень, при цьому,  шляхом безпідставного заниження фінансового результату від операції з інвестиційними активами внесла до декларації про майновий стан і доходи за 2020 рік  свідомо неправдиві дані, що призвело до несплати до бюджету податків на загальну суму понад 66 млн гривень, в тому числі ПДФО на суму понад 61,0 млн гривень,  та військового збору на суму понад 5,50 млн гривень.

За вказаними фактами підрозділом боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом  Головного управління ДПС у Сумській  області сумісно з УСБУ в Сумській області складено матеріали та передано до Головного слідчого управління Національної поліції України, за наведеними фактами зареєстровано провадження за ознаками злочину передбаченого ч.3 ст. 212 КК України.

 У ході розслідування кримінального провадження, за матеріалами наданими слідчим ГСУ Національної поліції сумісно з УСБУ в Сумській області підрозділом  Головного управління ДПС у Сумській області виявлено факт відмивання коштів даною фізичною особою, отриманих від ухилення від оподаткування на суму понад 66,50 млн гривень, про що складено відповідні матеріали які передано до слідчого підрозділу. За наведеними фактами слідчими органами зареєстровано кримінальне провадження за ч. 3 ст. 209 КК України.

З метою запобігання втратам бюджету, найшвидшого погашення збитків нанесених державі, слідчим накладено арешт на високоліквідні активи які належать фізичній особі на загальну суму понад 92,0 млн гривень.   

У результаті розслідування кримінального провадження завдяки спільній співпраці Офісу Генерального прокурору України, ГСУ Національної поліції,  УСБУ в Сумській області, Головного управління ДПС у Сумській області фізичній особі пред’явлено підозру у скоєнні злочину передбаченого ч. 3 ст. 212, ч. 3 ст. 209 КК України. На сьогодні підозрілу особу оголошену в розшук,  триває слідство.

Враховуючи вищевикладене, Головне управління ДПС у Сумській області наголошує, що у разі отримання доходів фізичною особою, з якої станом на 01.01.2021 не були сплачені податки, є можливість скористатися «податковою амністією», а саме  відповідно до вимог Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання детінізації доходів та підвищення податкової культури громадян шляхом запровадження одноразового (спеціального) добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету» надати декларацію до податкового органу.

Триває кампанія одноразового (спеціального) добровільного декларування

Державна податкова служба України нагадує, що триває кампанія одноразового (спеціального) добровільного декларування активів фізичних осіб.

1 березня 2022 року завершується період одноразового (спеціального) декларування іноземних активів за пільговою ставкою 7 %. У подальшому, до завершення кампанії одноразового (спеціального) добровільного декларування, іноземні активи можливо задекларувати за ставкою 9 %.

З початку кампанії одноразового (спеціального) добровільного декларування активів фізичних осіб вже задекларовано активи вартістю  1 136,4 млн грн, сума задекларованого до сплати збору склала  68,6 млн гривень.