Чому впровадження РРО/ПРРО вигідне і бізнесу і споживачу
Навіщо взагалі запроваджувати в Україні повну фіскалізацію малого бізнесу, вимагати від платників єдиного податку використання касових апаратів? Чи вигідне впровадження РРО/ПРРО і легальному бізнесу і пересічному громадянину? Навіщо ФОПам касовий апарат «у смартфоні»? На ці та інші питання начальник Головного управління ДПС у Сумській області Наталія Кіяшко надала відповіді журналістам під час онлайн спілкування.
Для початку акцентовано увагу, що з 01 січня поточного року використання реєстраторів розрахункових операцій стало обов’язковим для ФОПів 2-4 груп. Поступовий перехід на обов’язкове застосування РРО був передбачений, ще з 1 січня 2021 року, але у зв’язку з внесеними змінами, фіскалізацію було перенесено на рік, тобто 2022-ий. Законодавча база згідно якої ФОПи зобов’язані використовувати РРО прийнята ще у вересні 2019 року, а сам Закон про застосування РРО діє з 1995 року.
Яка різниця для підприємця, є реєстратор, чи ні? Чому підприємці з цього питання роблять проблему? Багато з них вже дотримуються норм чинного законодавства та встановили реєстратори, які рахують, скільки підприємець отримав доходів. У чому тут проблема? Бізнес працює для того, щоб отримувати дохід. Єдине про офіційні доходи буде знати не лише підприємець, але й держава, оскільки наслідком будь-якого доходу є оподаткування. Ось саме для чого і потрібна фіскалізація.
У суспільстві шириться багато думок щодо впровадження РРО/ПРРО на ринку?
Ні. Неодноразово фахівцями податкової наголошувалося, що на підприємців, які торгують у роздріб на ринках, зобов’язання використовувати РРО не поширюється, як і на тих, хто надає побутові послуги населенню обсягом до мільйона гривень на рік при перебуванні ФОПу на першій групі спрощеної системи оподаткування.
Наведіть для споживачів приклади коли зрозуміло, що бізнес ухиляється від оподаткування?
Дробити великий бізнес на сітку з ФОПів в Україні навчилися вже давно. Ми всі придбаємо щоденно товари у продуктових магазинах. Нам у відкриту видають два чеки з одного терміналу під однією вивіскою торгівельного закладу, маніпулюючи своїми ж підконтрольними компаніями з ліцензією на алкоголь та сигарети і ФОПами.
Інший приклад. Якщо ми заходимо у магазини де продається електроніка та придбаємо там товар. Так, вам видадуть чек, але чек від ФОПа, а не фіскальний. Це великий бізнес, великі обсяги продажів, продаж можливо контрабандного товару без обліку та відповідно без оподаткування.
За таких обставин саме споживач зазнає збитків як безпосередньо від неякісної продукції, на яку не поширюється гарантія, так і масу супутніх витрат, таких як ремонт тощо. Споживач не ухиляється від сплати податків коли придбає той чи інший товар. Споживач платить повну суму покупки з усіма акцизами і ПДВ. Несплата ПДВ і акцизів за контрабандну і контрафактну продукцію відбувається виключно з вини недобросовісного суб’єкта господарювання, який фактично привласнюють різницю в кінцевій ціні товару собі.
ФОПи наголошують і на тому, що це додаткові витрати? Поясніть.
Ніхто ж не зобов'язує купувати лише механічні касові апарати і громіздкі принтери. Їх можна замінити програмою на комп’ютері, планшеті або навіть смартфоні – це так званий програмний РРО або ПРРО. Сьогодні на ринку є вже великий вибір відповідних програм, як безкоштовних від податкової служби, так і альтернативних від комерційних розробників. Рекомендуємо скористатися відповідним ПРРО на вебпорталі податкової. Це просто, зручно та без додаткових витрат, що є важливо для підприємця.
Використання ПРРО має багато переваг. Наприклад, йому взагалі не потрібно сервісне обслуговування, сертифікація або проходження експертиз. Реєстрація та подальша робота відбуваються виключно в електронній формі, без контактів з податківцями. Друкувати паперові чеки також не потрібно, достатньо чеків електронних. Не потрібна і книга обліку розрахункових операцій.
Де бажаючі можуть ознайомитися з усім обсягом, а головне точної інформації щодо питань РРО/ПРРО?
Провідні фахівці Головного управління ДПС у Сумській області на всіх рівнях, використовуючи всі можливі засоби комунікації продовжують проведення інформаційно-роз’яснювальних заходів про новації у законодавстві щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій. Ця робота стояла на порядку денному впродовж 2020 та 2021 років, і залишається головною темою у 2022 році.
На рівні державних податкових інспекцій (центрів обслуговування платників податків), а саме: Сумської, Конотопської, Роменської, Шосткинської та Охтирської ДПІ, створені окремі робочі місця для проведення щоденних практикумів-тренінгів з платниками податків щодо реєстрації ПРРО за попереднім записом.
Звернувшись до податкових інспекцій суб’єкти господарювання отримають кваліфіковані практичні поради фахівців щодо встановлення та налагодження відповідного програмного забезпечення та зможуть безпосередньо в податковій завантажити ПРРО.
Варто взяти до уваги, що платники, які бажають встановити ПРРО обов’язково повинні мати електронні ключі та пристрій, на який встановлюється ПРРО – телефон/планшет з USB-шнуром до нього або ноутбук. Програми встановлюються на ОС Windows та Android.
Вся актуальна інформація є на вебпорталі Державної податкової служби України де можна ознайомитися з відповіддю на всі питання https://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/
Чи потрібно використовувати РРО/ПРРО при розрахунках через IBAN
Головне управління ДПС у Сумській області надає відповіді на актуальні питання платників податків в частині застосування РРО/ПРРО.
Чи потрібно використовувати РРО при розрахунках через IBAN
IBAN — міжнародний номер банківського рахунку, що складається з літер UA та 29 символів. Розрахунок з використанням банківського рахунку — не розрахункова, а банківська операція, яка не потребує застосування РРО/ПРРО.
Про цьому необхідно відрізняти оплату за допомогою платіжних систем на картку ФОП або через POS-термінал, які є розрахунковими операціями і вимагають застосування РРО.
Скасовано акцизні марки для звичайних (не ігристих) вин
У Головному управлінні ДПС у Сумській області повідомляють, що з 1 січня 2022 року в Україні скасовано акцизні марки для звичайних (не ігристих) вин та тестових зразків алкогольних напоїв. Це прописано у Законі України від 30.11.2021 № 1914-ХІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».
Законом передбачено розширення переліку товарів, які не підлягають маркуванню марками акцизного податку — тестовими зразками алкогольних напоїв та натуральними винами, без додавання спирту, міцність яких не перевищує 15 відсотків. Це стосується звичайних (не ігристих) вин та зброджених напоїв, фактична міцність яких вище 1,2 відс. об'ємних одиниць етилового спирту, але не вище за 15 відсотків. За умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має ферментне походження.
До переліку включено тестові зразки алкогольних напоїв, які не призначені для роздрібного продажу та ввозяться суб'єктами господарювання, що мають ліцензії на право гуртової торгівлі відповідною продукцією, для проведення досліджень або випробувань, але не більше 3 л кожного виробу.