АУТИЗМ — ЦЕ НЕ ХВОРОБА. ЦЕ СТАН ВРАЗЛИВОСТІ. ЯК ЗРОЗУМІТИ ТА ПІДТРИМАТИ ДИТИНУ З АУТИЗМОМ?
До Всесвітнього дня обізнаності про аутизм хочемо розповісти , як важливо розуміти та підтримувати дітей і дорослих з аутизмом.
Розлади спектра аутизму охоплюють різні за вираженістю симптоми. Це схоже на градієнт від світло-блакитного, де ми бачимо окремі елементи, які значно не впливають на життя людини, до темно-синього, де симптоми є більш яскравими і визначають якість життя та соціалізацію загалом.
ЧЕРЕЗ ЩО ВИНИКАЄ АУТИЗМ ?
Існує безліч гіпотез, проте причини розвитку розладу продовжують досліджувати. Наразі виділяють такі ключові чинники:
генетичний фактор;
органічне ураження центральної нервової системи (ЦНС);
МІЖ РСА та аутизмом різниці немає. За новим класифікатором DSM-V всі ознаки — від легких і до важчих форм — називають розладами
спектра аутизму.
ОТЖЕ
ЧЕРВОНІ ПРАПОРЦІ , ЯКІ МОЖУТЬ СВІДЧИТИ ПРО ПЕРШІ ПРОЯВИ РСА:
→ дитина майже не встановлює зоровий контакт або робить це в незвичний спосіб;
дитина виявляє значно менше цікавості, ніж очікується, до того,що відбувається;
дитина ніби перебуває у власному світі, бавиться сама;
малюк не наслідує поведінку та ігри інших людей, зокрема батьків;
дитина починала говорити, а потім перестала та/або розвиток мовлення не відповідає віку дитини;
дитина уникає будь-якого контакту
— не любить, коли до неї торкаються, обіймають тощо;
відсутня реакція на прості вказівки та/або звернення до дитини — при тому, що поведінка в інших ситуаціях вказує на те, що зі слухом
дитини все гаразд;
дитина механічно та багаторазово повторює почуті слова, наприклад, з телепрограм, не використовує жестів і міміки при спілкуванні,повторює останні слова речень, звернених до неї;
має стереотипні рухи, наприклад, крутіння головою, розгойдування тощо;
→ дитину важко зупинити, відволікти від одноманітних повторюваних дій;
різко реагує на будь-які зміни у звичних ритуалах — наприклад, наполегливо вимагає їсти лише з певного посуду, одягатися тільки у визначений одяг тощо.
ЩО ВАРТО РОБИТИ БАТЬКАМ :
задовольняти базові фізичні та психологічні потреби дитини;
звертатися по кваліфіковану та комплексну допомогу з боку фахівців/чинь для підтримки належного розвитку;
за допомогою спеціальних методик можна коригувати небажану поведінку дітей із РСА, сприяти розвитку мовлення і соціалізації.